Welcome...

Your Update :
Assalamualaikum...jemput masuk!sila tinggalkn jejak anda di Cbox atau di ruang komen, saya pasti akan balas kunjungan anda...terima kasih..

Insan Hebat

Assalamualaikum...



Insan hebat... saya seringkali di suruh menjadi insan hebat... bila disuruh saya jadi berangan sendiri untuk buktikan yang saya boleh jadi hebat seperti kata-kata itu walhal saya kurang pasti macam mana dan bagaimana... kata-kata semangat dari rakan-rakan rapat yang berkata bahawa saya akan jadi orang hebat satu hari nanti... saya seringkali keliru.. apa yang hebat? jadi hebat yang macam mana? keliru dengan kata-kata semangat yang diberikan... saya tahu mereka sayangkan saya dan mereka tahu saya seringkali dilanda duka nestapa disebabkan kegagalan demi kegagalan dalam hidup yang saya tempuhi.. tapi saya bangkit dengan sendirinya tanpa mengeluh resah.. 

Tanpa sedar saya mahu jadi insan hebat namun saya tewas dengan diri sendiri... tiap kali melangkah saya bawa bersama kata-kata semangat itu... tapi diri saya rapuh, saya jatuh lagi dan lagi... lemah, lesu tak bersemangat.. selepas beberapa lama saya bangkit lagi  namun ada sahaja yang menghalang. seperti ada yang kurang gembira bila saya diatas, ada saja yang menarik saya jatuh.. saya tersungkur jatuh... pedih, luka dan berdarah... tapi kadang kala saya turut berperang dengan diri sendiri... konflik diri!

Insan hebat? saya kurang pasti adakah saya begitu atau bukan... tapi yang pastinya saya menjadi diri saya.. jika saya hebat saya sudah berada sepertimana yang saya  impikan.. menjadi apa yang sepatutnya saya.. namun saya seorang yang gagal oleh kerana itu saya berada disini... bersama buku-buku yang saya kurang pasti apa tujuan sebenar saya.. arah saya hilang, fokus saya lari dan hampir 90% impian saya hancur... namun, oleh kerana ada yang rasa saya hebat, saya didengki... saya dijatuhkan... hampir bertahun saya sakit oleh kerana hasat dengki manusia... siang  saya pura-pura kuat dan malam saya menagis kesakitan... semangat saya diragut.. ubat menjadi teman tidur saya jika inginkan lena yang nyenyak... mimpi buruk menjadi peneman tidur saya.. sehinggakan saya takut untuk tidur kesorangan, saya rela berjaga dari lena...

Bukan menggungkit tapi saya terfikir mengapa saya yang didengki pada saya, saya bukan insan hebat, tidak secantik mana, tidak juga berwang... mungkin jalan mudah yang saya lalui sebelum ini membuatkan mereka menjadi cemburu... tapi mengapa begitu dan mengapa harus begitu?? dan sekarang semuanya sukar.. mereka berjaya... 

Yang pastinya sekarang ini saya gagal dalam semua hal dan sekarang saya jadi penakut dan risau... risau akan thesis dan pembantangan (viva) thesis nanti...thesis dan penyelidikan saya semuanya kelaut hanyut entah kemana... saya risau tapi saya tak buat apa-apa... useless dan loser... itulah yang saya rasa... dan itukah yang hebatnya pada saya???? banyak lagi yang membuatkan saya risau, takut dan sakit... bila saya rumuskan mungkin itulah kehidupan yang patut saya lalui... 

Saya hanya berserah pada takdir... dan berusaha mengubah segalanya... sekarang berusaha mengembalikan semangat yang hilang dan menghalau segala rasa takut...


"happy birthday may dear BFF Wanida Seng Guan (9/11/14)... mendoakan kamu sentiasa bahagia dan sentiasa sihat serta dimurahkan rezeki.. kamulah membuatkan saya jadi positif bila datang aura negatif terima kasih untuk segalanya walaupun kita berbeza agama dan ras... luv u my friend"
"saya nak jadi superwomen yang sebetulnya...hahahaha 2 sebabnya pakai baju superman 2.. feeling power dan super"



p/s: semua orang nak jadi hebat bukan... moga yang membaca nih menjadi insan yang hebat, ibu yang hebat, anak yang hebat.... ^-^v




6 comments:

  1. wahhh banyak perkataan hebat... :D btw, takpe kalau kite jatuh, bangunlah perlahan2...insyaallh kite masih boleh teruskan perjalanan :D tak gtuh? goodluck yer, semoga semuanya dipermudahkan oleh Allah :D amiin

    ReplyDelete
  2. Ahlam dah hebat la... Moga jadi lebih hebat. Insha Allah ^_^

    ReplyDelete
  3. pelan pelan tapi jangan berhenti... lama2 akan jadi hebat...

    ReplyDelete
  4. Berusaha, berdoa, bertawakal. Percaya pada Allah, dan berdoa supaya dipermudahkan perjalanan hidup u itu.. Insya Allah, berkat kesabaran dan kecekalan, pasti akan berjaya dan impian terlaksana! Jangan berputus asa k.. Take care..

    ReplyDelete
  5. Insya Allah, kalau usaha dan doa, boleh jadi insan yg hebat. Terpulang hebat yg mana kita nak.

    ReplyDelete
  6. Bukan semua yg berjaya mencapai impian itu hebat dan tak semua yg gagal mencapai impian itu tak hebat. Renung dlm diri Ahlam apa yg org lain tak ada tapi ada dlm diri Ahlam itulah hebatnya diri Ahlam..

    Wake-up dear! jgn mudah putus asa.

    ReplyDelete

 
COPYRIGHT OF AHLAM ITU MIMPI. DESIGN WITH LOVE BY PINKILICIOUS